O Poznańskim Budżecie Obywatelskim

Szanowni Państwo!

31 marca zakończyła się ewaluacja Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2016.
Celem była ocena ubiegłorocznej edycji oraz ulepszenie zasad i funkcjonowania tego procesu w następnych odsłonach.

 

Szeroko zakrojona ewaluacja objęła 1000 osób, w tym 851 w formie wywiadów i 138 w ramach 12 spotkań ewaluacyjnych, 8 w ramach wywiadów pogłębionych, 3 uwagi zgłoszone zostały na piśmie. Łącznie zebrano 32 300 opinii o działaniu Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego.

Do udziału w procesie ewaluacji zaproszono:

  • Radnych miejskich – przedstawicieli wszystkich klubów oraz trzech odpowiednich komisji Rady Miasta Poznania (Samorządowej, Rewizyjnej, Doraźnej Legislacyjnej),
  • Radnych Osiedli – przedstawicieli wszystkich Rad Osiedli,
  • Pracowników Urzędu Miasta odpowiedzialnych za realizację PBO16 oraz zaangażowanych w prace nad PBO16 (dyrektorów, kierowników i pracowników wydziałów merytorycznych i miejskich jednostek organizacyjnych zaangażowanych w proces opiniowania wniosków),
  • Członków Zespołu ds. PBO16,
  • Wnioskodawców:
  • którzy złożyli wnioski do PBO16, które zostały odrzucone,
  • którzy złożyli wnioski do PBO16, które zostały poddane głosowaniu,
  • Mieszkańców Poznania:
  • ogół mieszkańców w wieku 16+,
  • mieszkańców biorących udział w głosowaniu w PBO16,  
  • przedstawicieli Organizacji pozarządowych zainteresowanych tematyką i udziałem w PBO,
  • Seniorów.

Dzięki ewaluacji wypracowano m.in. rekomendacje dotyczące składu zespołu ds. Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego oraz zakresu jego kompetencji. Wskazano preferowany sposób podziału środków i metod głosowania oraz zmianę harmonogramu PBO. Zwrócono uwagę na zwiększenie kwoty budżetu obywatelskiego. Część z tych zmian to zmiany długofalowe, ale proces ich wdrażania rozpocznie się już w tegorocznej edycji.

Ewaluacja wskazała również, że 70% poznaniaków zna budżet obywatelski, a 93% uznaje go za dobry pomysł.