Potykacze


Kategoria
Jeżyce
Nazwa projektu
Potykacze
Opis projektu

Organizujesz coś na Jeżycach i chciałbyś zaprosić tych którzy nie zaglądają na Facebooka ? Jesteś Urzędem Miasta i masz coś ważnego do przekazania mieszkańcom określonej dzielnicy (o deratyzacji, o konkursie Zielony Poznań, o wyborach do RO ...) ? Rozwiązanie jest proste - użyj miejskich "potykaczy" - czyli samostojących gablot, zakupionych przez Miasto i przekazanych pod opiekę wybranym sklepom (najchętniej tym otwartym od 6:00 do 22:00), wystawianych na chodniki w okresie otwarcia sklepu. Miasto dodatkowo opłaca sklep za obsługę swoich gablot drobną kwotą, ale za to nikt nie musi oklejać skrzynek energetycznych "pirackimi" plakatami, obwieszać płotów, przystanków autobusowych itp. Aby zweryfikować w praktyce ten technicznie bardzo prosty pomysł, proponuję wybrać jedną dzielnicę, np. Jeżyce. Potykacze mają tę zaletę, że kiedy nie są potrzebne - nie zajmują miejsca. Nie wymagają zgody posiadaczy budynków - jak gabloty. Nie są tak kosztowne i inwazyjne jak bilboardy. Pojawiają się na głównych ciągach komunikacyjnych, a nie stoją poza nimi jak miejskie słupy ogłoszeniowe. Sklep opiekujący się potykaczem, udostępnia go każdej osobie mającej odpowiednią zgodę UM, czyli działającej w jego imieniu. Maksymalny czas prezentacji tej samej treści - np. 3 dni (po tym okresie sklep sam kończy ekspozycję otrzymanego plakatu).

Lokalizacja, miejsce realizacji projektu

Ulica, rejon ulic

Węzłowe punkty komunikacji pieszej dzielnicy Jeżyce

Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji

brak
Potencjalni odbiorcy projektu
Wszyscy mieszkańcy, którzy wyszli z domu. Wszyscy przechodnie i turyści. Bez wzgledu na wiek i zaawansownie w dostępie do mediów elektronicznych.
Uzasadnienie dla realizacji projektu
Miasto nie posiada środków aby komunikować się bezpośrednio (wzrokowo) z mieszkańcami w przestrzeni publicznej. Zamiast tworzyć kosztową infrastrukturę (kioski elektroniczne, gabloty, billboardy), może to robić korzystając doraźnie z powierzchni chodnikowej, ale na krótko i tylko w czasie gdy pojawia się konieczność takiego kontaktu. Zniknie stale obecna partyzantka plakatowa, czasami wybierana jako ostatnia deska ratunku, albo oklejanie rowerów plakatami wyborczymi.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu Koszt [w zł]
Potykacze: 50 szt. x 60 zł (cena detaliczna) 3000
Koszty opieki sklepu obsługującego potykacz: 50 sz. x 10 zł/mies. x 12 mies. = 6000 rocznie 6000
SUMA: 9000
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Rodzaj oraz szacunkowa wysokość kosztów eksploatacji (utrzymania) efektu reazliacji projektu w kolejnych latach (np: koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
Rodzaj kosztu eksploatacji Koszt [w zł]
Koszty opieki sklepu obsługującego potykacz: 50 sz. x 10 zł/mies. x 12 mies. = 6000 rocznie 6000
SUMA: 6000
Kontakt do pomysłodawców
Dane niedostępne publicznie.
Dodatkowe załączniki
Widok przykładowego potykacza Potykacz - widok.doc

Weryfikacja zgłoszeń

Wydziały
wydział wiodący - Gabinet Prezydenta
Projekt jest rekomendowany do realizacji - NIE
Uzasadnienie Projekt nie jest przez nas rekomendowany. Potykacze z jednej strony są rzeczywiście elementem promującym działalność firm, ale z drugiej ich nadmierna ilość powoduje zaśmiecenie przestrzeni i - co więcej - powoduje problemy w poruszaniu osobom niepełnosprawnym - zwłaszcza niewidomym. Obecnie Miasto szuka innego rozwiązania. Rada Osiedla Stare Miasto chce umieścić w przestrzeni miejskiej kilka gablot informacyjnych ("z życia osiedla" i informacje o innych wydarzeniach). Jeśli rozwiązanie się sprawdzi, będzie rekomendowane także w innych częściach miasta (innym Radom Osiedli). Ze Stowarzyszeniem Wildzianie testowana będzie "wolna tablica", na której każdy będzie mógł umieścić jakąś istotną informację.
Zespół Obradował w składzie Andrzej Białas, Sylwia Stec
 
 
Treść odwołania: Potykacze zostały wybrane rzeczywiście dlatego, że są skutecznym elementem promującym, ale z drugiej strony w projekcie zadbano, aby nie występowały w nadmiarze i nie powodowały zaśmiecenia przestrzeni, a także ROJ zadba o to aby były zlokoalizowane wyłącznie w miejscach nie powodujących problemów w poruszaniu osobom niepełnosprawnym - zwłaszcza niewidomym. Jestem świadomy tego że Miasto szuka stale skutecznych rozwiązań. Rada Osiedla Jeżyce ma już od wielu lat gablotę (podobnie jak inne rady) i zdobyte w tym okresie doświadczenia wykazują, że takie lokalne, umieszczone "pasywnie" punkty informacyjne są nieskuteczne jako środek do przekazywania informacji typu "wydarzenie" - czyli w krótkim czasie do wielu osób. Propozycja "potykaczy" wpisuje się w poszukiwania realizowane przez Miasto - jako jedna z alternatyw. Jej koszt jest niewielki, zasięg lokalny i w każdej chwili może zostać wycofana (np. dzięki okresowemu monitorowaniu ankietowemu jak odbierają ją mieszkańcy). Pierwszą tego typu ankietą jest właśnie głosowanie w Budżecie Obywatelskim - obawy komisji weryfikacyjnej potwierdzą mieszańcy nie głosując na ten projekt. Proponuję, by jednak podjąć ryzyko takiej oceny.
Odpowiedź do odwołania
Projekt jest rekomendowany do realizacji - NIE
Uzasadnienie Gabinet Prezydenta podtrzymuje swoje stanowisko jednak po rozmowie z wnioskodawcą założenia projektu będą realizowane w ramach własnych działań statutowych Urzędu.Decyzja ostateczna zaakceptowana przez Pana Prezydenta J.Jaśkowiaka
Zespół Obradował w składzie S.Stec, P.Libicki
 
 
Wydział Urbanistyki i Architektury
Rady Osiedli
Administrator Osiedla - OSIEDLE JEŻYCE
Projekt jest rekomendowany do realizacji - TAK
Zespół Obradował w składzie Marcin Halicki, Ewa Łowżył, Grzegorz Pakulski, Filip Schmidt, Aleksandra Sołtysiak-Łuczak
 
 

  1. Możesz wyrazić poparcie dla propozycji lub ją odrzucić.

  2. Możesz dodać ją też do listy obserwowanych.

  3. Zobacz informacje na temat propozycji...

  4. ...dodaj tagi dla tej propozycji...

  5. ...lub podziel się propozycją z innymi za pośrednictwem Facebooka, Google+ lub Twittera.

  6. Nie tylko możesz oceniać komentarze...

  7. ...ale też przejrzeć odpowiedzi na nie...

  8. ...odpowiedzieć na komentarz...

  9. ...i napisać nowy komentarz.

  10. Lub pracować nad propozycją i wprowadzać alternatywne wersje.