Projekt jest rekomendowany do realizacji
-
NIE
Uzasadnienie
Dom Twórcy Seniora ma obejmować 2 formy działalności:
1) dom pomocy społecznej funkcjonujący podobnie jak Do Artystów Weteranów Scen Polskich w Konstancinie-Jeziornie, prowadzony przez Związek Artystów Scen Polskich, finansowany zgodnie z ustawą o pomocy społecznej przez samorządy gminne oraz opłaty pobierane od mieszkańców Domu i rodziny (art. 61 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej). Związek Artystów posiada wymagane przez ustawę zezwolenie Wojewody na prowadzenie domu pomocy społecznej i spełnia wszystkie standardy określone w rozporządzeniu MPIPS w sprawie domów pomocy społecznej.
2) kilkunastopokojowy hotel z recepcją, restaurację, kawiarenkę literacką, gabinet lekarski, sale rehabilitacyjne i skromne SPA.
3) Centrum Kultury - miejsce wydarzeń kulturalnych dla mieszkańców miasta i Wielkopolski, przestrzeń dla prezentacji osiągnięć wielkopolskich, poznańskich twórców.
Zakres informacji zawartych we wniosku powoduje poniższe wątpliwości:
Oferta zawarta w pkt 1 może mieć charakter działalności gospodarczej wówczas zastosowanie mają przepis art. 67 ustawy o pomocy społecznej dot. działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku.
Może być to również działalność pożytku publicznego jeśli zamierza się prowadzić 25 osobowy dom pomocy społecznej na zlecenie Miasta Poznania po uzyskaniu zezwolenia Wojewody Wielkopolskiego. Przyjęcie formuły realizacji zadania miasta jako prowadzenie domu pomocy społecznej ma wpływ na kalkulację budżetu placówki na wydatki związane z zapewnienia opieki seniorom. Odpłatność w Domu działającym na zlecenie samorządu nie może przekraczać 70 % dochodu mieszkańca. Rodzina lub inne osoby zobowiązane do alimentacji oraz gmina, z której osoba została skierowana do domu pomocy społecznej.
Stanowisko pomysłodawcy, że wpłaty samotnych mieszkańców Domu pozwolą na opłacenie zatrudnienia personelu i pokrycie mediów nie znajduje potwierdzenia w praktyce. Doświadczenie pracowników WZiSS wskazuje, że miesięcznie na utrzymanie 1 miejsca w domu pomocy społecznej w 100% niezbędna byłaby kwota 4200 zł. Tak więc 12 miesięcy x 25 miejsc x 4200 zł = 1 260 000zł. Projekt zakłada kwotę 1 140 000 zł, różnica to 120 000 zł rocznie.
Założenie, że każdy z mieszkańców przekażę kwotę 3 800 zł czyli 70% dochodów oznacza, że w Domu mogłyby być tylko osoby o dochodzie 5 428zł netto bez podatku dochodowego od osób fizycznych, składki ubezpieczenia zdrowotnego.
W sytuacji objęcia opieką osób o niższym dochodzie różnice dopłaci rodzina i gmina.
Przyjmując, że opłatę za Dom ponosi mieszkaniec to powinniśmy w budżecie Miasta zapewnić kwotę stanowiącą różnicę pomiędzy miesięcznym kosztem utrzymania 1 mieszkańca (4 200zł), a średnią wpłatą mieszkańca na 1 miejsce w DPS Niedziałkowskiego tj. 920 zł co powoduje różnicę 3 280 zł. Natomiast w skali roku to 3 280 zł x 12 miesięcy x 25 miejsc = 984 000 zł z budżetu Miasta.
Rozstrzygnięcia w tym temacie są istotne bowiem organizacja pozarządowa nie decyduje o wysokości opłat. Przepisy prawa wskazują Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie do działania w imieniu Miasta, naruszanie prawa jest wydanie decyzji obligującej do mieszkańca do ponoszenia opłat powyżej 70% jego dochodu. Ponadto Miasto przekazuje dotację na mieszkańca.
Mamy więc podstawę przypuszczać, że bieżące koszty realizacji projektu bez adaptacji to kwota 1 260 000 zł + 100 000 zł = 1 360 000 zł w tym dotacja z Miasta wynosi 984 000 zł.
Podsumowanie:
a) jeżeli projekt dotyczy prowadzenia działalności gospodarczej, to nie spełnia wówczas warunków budżetu obywatelskiego
b) jeżeli kalkulacja dotyczy funkcjonowania domu pomocy społecznej to nie wskazuje realnego poziomu dotacji Miasta dla placówki. Roczne zobowiązania Miasta to kwota ok 980 000 zł
Ponadto wyjaśniam, że
- forma domu pomoc społecznej wiąże się z wysokimi kosztami utrzymania, jeżeli miejsc jest mniej niż 100
- Miasto prowadzi inwestycję dotyczącą zbudowania 2 nowoczesnych domów pomocy społecznej, każdy po 100 miejsc, na terenie Strzeszyna Greckiego.
Zespół Obradował w składzie
Anna Kuca-Szpytko, Alicja Szcześniak, Dorota Potejko
|